Partner wydania
Julia Wiśniewska , 8 grudnia 2017

Kosmetyki to nie wszystko. Zadbaj o swoje nawyki

Partner wydania
Kosmetyki najnowszej generacji dostarczają skórze wielu składników, których potrzebuje, ale to nie wszystko. Żeby cieszyć się zdrowym wyglądem, potrzebujemy wzmacniać nasze ciało od wewnątrz. Od tego jest odpowiednia dieta i dobre nawyki, bo przecież zdrowy duch jest tylko w zdrowym ciele.

Na pewne rzeczy, takie jak wzrost czy kolor oczu, nie mamy wpływu, ale na inne – owszem. Stan naszej cery zależy tylko od nas. Najlepsze kosmetyki nie będą w stanie poradzić sobie z jej wyglądem, jeżeli nie będziemy zwracać uwagi na to, co jemy i jakie mamy nawyki (aktywność fizyczna czy wysypianie się). Wczesna edukacja w tym zakresie jest też bardzo ważna.

Wiesz, co jesz

Jedzenie typu fast food, jak wiemy, nie robi nam dobrze. Dlatego to, co jemy, jak jemy i co ile jemy, jest kluczową sprawą w odpowiednim odżywianiu. Dostarczanie organizmowi "paliwa" co trzy-cztery godziny jest bardzo ważne. Jednak nie tylko to, bo składniki, jakimi się odżywiamy, mają wpływ na procesy zachodzące w naszym ciele, a co za tym idzie – także na wygląd.

Woda, woda i jeszcze raz woda

Nasza skóra składa się w 70 proc. z wody. Oprócz kosmetyków na jej bazie musimy dostarczać jej organizmowi od wewnątrz. Około dwa litry wody dziennie to absolutna podstawa.

Antyoksydanty

To grupa związków, witamin i polifenoli. Zwalczają wolne rodniki, chronią też przed promieniowaniem UV. Ich źródłem są m.in. zielona herbata, kawa, kakao, czosnek, jagody acai.

Witaminy z grupy B

Hamują stany zapalne, uelastyczniają i ujędrniają skórę. Znajdziemy je w drożdżach, mleku, jajkach, awokado, warzywach strączkowych, łososiu, pestkach dyni i słonecznika, sezamie, orzechach brazylijskich i warzywach strączkowych.

Witamina C

Jest niezbędna w procesie produkcji kolagenu i ma właściwości antyutleniające. Znajdziemy ją na przykład w truskawkach, kiwi, czarnej porzeczce, papryce, szpinaku czy cytrusach.

Witamina A

Spowalnia proces starzenia, dotlenia skórę, wzmacnia włókna elastyny i kolagenu. W postaci retinolu jest w jajkach, maśle czy wątróbce. A w postaci beta-karotenu w żółtych, pomarańczowych, czerwonych owocach i warzywach oraz w zielonych warzywach.

Witamina E

Ujędrnia i uelastycznia skórę, przeciwdziała procesom zapalnym, chroni włókna kolagenowe i łagodzi skutki działania promieni UV. Żeby dostarczyć organizmowi witaminę E, warto mieć w swoim jadłospisie: oleje, kapustę, tłuste ryby, migdały, jagody i orzechy.

Krzem i cynk

Zapobiegają zmarszczkom i poprawiają elastyczność skóry. Krzem znajdziemy w owocach morza, kaszy gryczanej, bananach i daktylach. Cynk również zawarty jest w owocach morza, a poza tym w rybach, mięsie czy w produktach pełnoziarnistych.

Nienasycone kwasy tłuszczowe

Świetnie nawilżają skórę i ograniczają działanie toksyn. Znajdziemy je w olejach, tłustych rybach, migdałach, awokado, pestkach dyni czy w orzechach.

I na koniec koenzym Q10, który jest produkowany przez organizm, ale z wiekiem jest go coraz mniej, dlatego trzeba zadbać o dostarczanie go z zewnątrz – na przykład w postaci produktów pełnoziarnistych, ryb, podrobów, olejów, brokułów, szpinaku czy otrąb.

Ruch

To, jak funkcjonujemy i jak wygląda nasza skóra, to także nasza aktywność fizyczna. Im więcej się ruszamy, uprawiamy sportów – tym lepiej działa nasz organizm. Jeśli jesteśmy często na dworze, w otoczeniu natury, to tym bardziej ciało będzie nam za to wdzięczne.

Sen

Jeśli się nie wysypiamy, to tylko ze szkodą dla naszego zdrowia. Zaburzenia snu prowadzą do nadwagi. Dlaczego? Bo procesy metaboliczne zwalniają i zmienia się też funkcjonowanie układu limfatycznego. To ile śpimy to też kwestia potrzeb, ale mniej niż sześć godzin jest niewskazane!